• Moezel route

481335_350172735090188_1341138932_n

Misschien wel het bekendste en mooiste fietspad langs de Midden-Moezel.

Het loopt via Wittlich in de Vulkaan-Eifel naar Daun. In totaal is het 55 km lang en biedt veel afwisseling.

De route ligt op een voormalige spoorlijn.

Eenvoudiger dan op de voormalige spoorlijn kunt u van de Vulkaan-Eifel tot in het Moezeldal niet fietsen! De weg loopt door het landschap met de kratermeren en de vulkanen, over prachtige viaducten, langs oude stationnetjes en vanaf Wittlich naast de Lieser door zijn brede, rustige dal en door de hier beginnende wijnbergen naar de Moezel. Zo licht als een veertje gaat het dan verder op de Mosel-Radweg naar Bernkastel-Kues.

De route is 55 km lang (281 m bergop en 553 m bergaf) en begint in Daun en eindigt in Bernkastel-Kues. Van april tot november rijdt een speciale fietsbus tot tien keer per dag tussen Bernkastel-Kues en Daun.

•  Pedelecs – elektrische fiets plus eigen spierkracht

BKS_alter_Bahnhof_Kues_Pedelecs_01_f4de1_e66c17e0e8[1]

Het verschil tussen pedelecs, pedas electric cycles, en volledig elektrische fietsen is dat de eerste door eigen spierkracht worden gestuurd. Er moet op de pedalen worden getrapt! Voor de pedelec heeft u geen rijbewijs nodig.
Het natuurlandschap van de Moezel is geschapen voor een fietsvakantie. Het fietspad slingert van Trier tot Koblenz langs de Moezel. De naburige regio’s – de Eifel en de Hunsrück – zijn heuvellandschappen en daar komt een pedelec maar al te goed van pas!
Met deze elektrische fiets bent u bij tochtjes naar Daun of Manderscheid in de Vulkaan-Eifel of naar de Hunsrück niet meer afhankelijk van het openbare vervoer of van uw eigen spierkracht …
Op het station in Kues kunt u bij de fietsenverhuur ook pedelecs huren.

• Gezinswandeling

Tinkel_Maria_Hilf_Kapelle_01_2b9e8f5c5e_395fb7b1a6[1]

Deze korte, maar mooie wandeling van 4 km duurt ongeveer anderhalf uur en is bijzonder geschikt voor vakantiegangers die het eerst eens even rustig aan willen doen.

Het beginpunt is op het historische marktplein in Bernkastel in de richting van de Moezelbrug.

Links van de hoofdstraat, langs de “Gestade”, loopt u na ca. 200 m de Schlossweg in, dan zo snel mogelijk naar rechts afslaan.

Het “Politz Pfad” gaat over het westelijke deel van de tunnel naar het Kueser Wald.

Dan heeft u uw eerste doel, de “St. Anna Kapelle”, bereikt. Volg dan het bord naar de “Burg Landshut”.

Langs de burcht komt u dan weer in het bos bij de “Tinkel- oder Maria Hilf-Kapelle”, die uit 1673 stamt. Voor het kapelletje ligt de weg die via een trap naar het dal loopt.

Al tamelijk snel komt er een bocht naar rechts naar de waterval. Volg het smalle
pad door het ravijn; een hoogtepunt van dit deel van de wandeling is de “Tiefenbach” die met donderend geraas tussen de leisteenrotsen naar omlaag stort.

Door het ravijn langs de “Burgbergtunnel” voert de weg terug naar het marktplein van Bernkastel.

Afstand: 4 km
Wandeltijd: ca. 1.5 uur
Hoogteverschil: 180 m

Korte beschrijving:
Marktplein– Schloßweg – Kueser Wald – St.-Anna-Kapelle – Burg Landshut – Tinkelkapelle – Waterval- Stad

• Wehlener wald

Wehlen_Dreifaltigkeit_Grillhuette_02_ac3_abf71b1a93[1]

Deze wandelroute van ca. 10 km loopt vanaf Wehlen omhoog, de wijnbergen op. De route door het dorpje, het bos en het natuurreservaat “Streuobstwiesen” belooft veel afwisseling.

De wandeling begint midden in het wijndorp Wehlen bij de parochiekerk St. Agatha. Tegenover de kerk loopt u door een kleine zijstraat naar boven in de richting van de “Dreifaltigkeit”, de Drieëenheid.

Ter hoogte van het “Wehlener Plateau” gaat de weg rechts door het naaldbos en al gauw komt u bij de “Dreifaltigkeit”, een oeroude cultusplaats van de Germanen. Van hieruit loopt u verder in de richting van de “Grainskopf”, de 328 m hoge heuveltop, waar u een prachtig uitzicht heeft.

Terug naar de Dreifaltigkeit loopt de weg – links langs het hutje – naar het “Wehlener Plateau”. Vervolgens loopt u eerst langs de rand van het bos, dan er doorheen en aansluitend bij de eerste wegkruising linksaf naar Wehlen.

Op weg naar het dal – langs 200 jaar oude bomen – komt de themaweg “Obstartweg Wehlen” aan de beurt. Als het natuurreservaat achter u ligt, loopt u over een asfaltweg terug naar de kerk in Wehlen.

Afstand: 10 km
Wandeltijd: ca. 4.5 uur
Hoogteverschil: 180 m

Korte beschrijving van de route:
kerk Wehlen – Dreifaltigkeit –uitkijktoren “Grainskopf” –Plateau Wehlen – natuurmonument Tamme kastanjes – natuurreservaat Streuobstwiesen Wehlen